torsdag den 11. marts 2010

Yola School 1

Hver mandag og onsdag er jeg henne på en anden skole her i Yola, hvor jeg sammen med Maiken underviser i engelsk i JSS1 og JSS2 (Junior secondary school 1 og 2). Det er virkelig nogle helt andre forhold end på REMI, den skole jeg normalt er på. Lokalerne er meget anderledes. De er mørke og grå. Gulvene er i stykker og rundt omkring ligger der skolebænke som er faldet sammen. Tavlen er så dårlig at når jeg skriver med kridt, så kan du næsten ikke se hvad man har skrevet, og det et tydeligt man ridser ind i træet. Men børnene er super flinke og imødekommende. Lidt for meget faktisk. Vi er ved at have lært dem at de ikke behøver at stå op når de snakker til os.

I de klasser jeg underviser er der elever fra 13 - 17 år. Så de er alligevel ret gamle. Men bare fordi nogle er ældre end andre, gør det dem ikke bedre til engelsk.Hernede er det meget normalt at eleverne ikke har samme alder, da det er forskelligt hvornår de er begyndt i skole, og hvor gode de er. Ofte er det ikke altid de består eksaminerne for at komme videre til næste klasse.

Det er virkelig svært at undervise nogle der ikke forstår engelsk, engelsk på engelsk. (hvis I forstår!) Hver eneste gang du spørg om de har forstået noget siger de bare "yes". Hvis du spørg om det er noget vrøvl lige efter du har spurgt om de forstod det, hvor de så svarede ja, så svarer de bare igen "yes".

Igår da vi var i skole ville vi prøve at lære dem at lytte til engelsk, ved at jeg tog min bærbar med for at spille noget musik, hvor de så skulle så fortælle hvad sangen handlede om. Da jeg spurgte dem om de kendte Mariah Carey, så svarede ham der var bedst til engelsk: "laptop". Ak og ve... Det er lidt en udfordring. Men det er sjovt, og de er rigtig søde ved os.

Her er lige et billede fra klassen...

1 kommentar:

  1. Laptop ;) Haha. Den var egentlig god. Tror gerne på det er en udfordring.
    Dejligt at se i hygger jeg alligevel.

    Hilsen Mikael

    SvarSlet